Print this page

Schrijfoefening droomlijnen

De schrijfoefening gaat over het stellen van doelen voor de komende 6 maanden. Met Mabon kun je dan de balans opmaken en loslaten wat je niet meer nodig hebt.
Invulformulier leeg
Invulformulier voorbeeld ingevuld
Wil je liever het originele droomlijnenschema van Ferriss invullen (dat meer gericht is op hoe je het kunt betalen), dan vind je dat hier op zijn website onder 'chapter 4': Invulformulier Ferriss

Neem de tijd om ongestoord te kunnen invullen. Het is een oefening in jezelf vrijmaken. Vrij van alle beperkende gedachten en overtuigingen. Je begint met het invullen van de eerste kolom. Het werkt het fijnste als je de rest van de kolommen afdekt. Je hoeft je juist nog niet bezig te houden met de kosten of haalbaarheid. Stel jezelf de vraag: Wat zou ik over 6 maanden willen hebben/kunnen/doen. Bij hebben kun je denken aan spullen of bezittingen. Kunnen heeft te maken met vaardigheden die je zou willen beheersen. En doen heeft te maken met dingen die je op dat moment doet of gedaan hebt in de 6 maanden. Vaak is deze eerste stap al best moeilijk. Neem er je tijd voor en laat jezelf vrij om te schrijven wat er opkomt. Censureren of checken op haalbaarheid kan later altijd nog.

Schrijf dan achter elke wens wat je ervoor nodig hebt. Dit mag globaal en een ruwe schattig zijn. Wil je een sterrenmenu bereiden voor vrienden dan moet je misschien een cursus volgen of je boodschappenbudget verhogen. Voor de meeste spullen zul je geld nodig hebben en misschien tijd om uit te zoeken wat een goede koop is. En voor de wensen uit de kolom doen (reizen, je zolder opruimen, een boek uitgeven) is vaak een combi van geld, tijd of de hulp van andere mensen nodig.

Nu is het tijd om te gaan kiezen. Als je driemaal 4 wensen op hebt geschreven, is dat wat veel om je de komende 6 maanden op te focussen. Je ziet namelijk niet alleen wat je wil, maar ook wat het je kost aan tijd, geld en energie. De visualisatie kan je helpen met kiezen dus denk daar nog eens aan terug. Hoe koos je welk pad je wilde nemen? Kies wat goed voelt, ook al weet je misschien niet precies waarom. Volg het pad dat nu het meeste bij je past.

Daarna vul je de laatste kolom in. Hier komen stappen te staan die je dichter bij je doel brengen. Wat kun je vandaag al doen? En morgen? Komende week en de maand april? Dit kun je later nog verder uitbreiden met een stappenplan voor jezelf. Het is volgens Ferriss belangrijk dat het kleine stappen zijn die haalbaar voelen. Maak vandaag nog een apart spaarpotje aan voor die nieuwe tuinset. Google een half uur naar kookcursussen. Of plan een afspraak met een vriendin die je zou kunnen helpen om de zolder op te ruimen.